הערכים התזונתיים של הנבטים

Picture

ראשד 
זמן הנבטה 3-6 ימים.

הראשד הוא ממשפחת המצליבים. הוא מצויין לעיכול ולכאבי בטן.
בזרעי הראשד כמות מינרלים גדולה, חלבונים וויטמינים. הם עשירים במיוחד בברזל ועוזר להקל באנמיה, חומצה פולית, יוד וויטמין a ו – c .
נבטי הראשד משתנים, עוזרים לקיבה לעכל מזונות קשים. הם מעוררים ומחזקים ועוזרים לווסת את המחזור הנשי ואף מעוררים את החשק המיני אצל נשים.
נבטי הרשאד משמשים גם כתבלין חריף. הרפואה הטבעית והמסורתית מיוחסות סגולות רבות לצמח זה כמו שיפור הזיכרון – בגלל החומצת הלינולאית ועצירת נשירת שיער בגלל הברזל שהם מכילים. לנשים בהריון מומלץ להתייעץ עם רופא.
Vitamins – A,  C
 

ברוקולי

Picture

 
זמן הנבטה 3-6 ימים.
ערכים תזונתיים: כמות רבה של החומר האנטי סרטני – סולפוראפן. מחקרים רבים הוכיחו שהחומר עוזר לגוף להילחם בתאים סרטניים.
מאז שפורסם המחקר, יש מחסור עולמי של זרעי ברוקולי .
אם רוצים להגן על העור מפני קרינת השמש, טוחנים נבטי ברוקולי ויוצרים מהם קרם מריחה, אשר משמש כמגן טבעי לעור מקרינה מסרטנת.
הם מכילים: חומצה פולית מינרלים כמו סידן, מגנזיום ואשלגן.
Vitamins – A, B, C
 

צנונית

Picture

 
זמן הנבטה 3-6 ימים.
ערכים תזונתיים: בעלים יש מקור מצויין של ויטמין סי וגם מקור טוב לסידן.
הגבעול האדום מכיל מינרל בשם “מוליבדל” והם יעילים לבעיות במערכת השתן והכבד. נבטים מקור לאשלגן וחומצה פולית. טובים מאוד לבעיות עיכול .
vitamins – C, A
 

   עדשים ירוקות

Picture

 
זמן הנבטה יומיים עד ארבעה. משביעים מאוד
ערכים תזונתיים: מכילים חלבון, נגודני חימצון, אנזימים, מסייעים לבניית רקמות, מינרלים כמו ברזל, מגנזיום, זרחן וסידן.
 vitamins – B, A, E, C
 

עדשים שחורות

Picture

 
זמן הנבטה יומיים עד ארבעה. לדעת הרוב הם הכי טעימים, טעמם קריספי ועדין
ערכים תזונתיים: מכילים חלבון, נוגדני חימצון, אנזימים, מסייעים לבניית רקמות, מינרלים כמו ברזל, מגנזיום, זרחן וסידן.
הם מכילים את הוויטמינים הבאים:
 vitamins – B, 1B, A, E, C, 12B, 3B, 9B
 

סויה

Picture

 
זרעי סויה לא ינבטו בקלות, אך כל כך בריא ושווה לנסות. טעמם עדין ובשרני. זמן ההנבטה הוא יומיים עד שבוע, תלוי לאיזה גודל נבט רוצים להגיע.
זרעי הסויה טובים לנשים בגיל המעבר. ראו קישור.
ערכים תזונתיים: סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן חומצות אמינו, חלבון איכותי, מכילים כמויות משמעותיות של איזופלבונים, שפירושו “אסטרוגנים צמחיים” המורידים את הכולסטרול הרע, ואף מקטינים את הסיכון לסרטן. כמו כן הם עוזרים בהורדת לחץ דם גבוה.
מחקרים ראשוניים מראים על קשר בין צריכת איזופלבונים מנבטי סויה לירידה בסיכון לחלות בסרטן ערמונית
ראו קישור על מחקר מקיף בנושא נבטי סויה.
מומלץ לאדות את הנבטים לפני האכילה או לבשל קלות, אך לא יותר מדיי כי הבישול פוגע בויטמן סי
למי שיש בעיות בבלוטת התריס מומלץ להמנע מאכילת יתר.

הם מכילים את הוויטמינים הבאים:
Vitamins A, B, C and E
 

 חמניות

Picture

 
נבטוטי חמנייה הן זרעים ללא קליפה. הם גדלים במהירות ואפשר לאכול אותם כבר לאחר יום.  על הנבט יהיו כתמים חומים, לא להבהל, זה לא עובש.  
לגידול נבטים ירוקים וגדולים השתמשו בזרעים עם קליפה.
זמן הגידול במקרה זה הוא כ-7 ימים.
 ערכים תזונתיים: מכילים חומצות שומן מסוג אומגה 6 , מינרלים כמו ברזל, סידן, זרחן אשלגן ומגנזיום.

הם מכילים את הוויטמינים הבאים:
 vitamin -D, E,B-Complex
 

חילבה

Picture

 
זרעי חילבה קלים להנבטה. זמן ההנבטה כ- 3 ימים.
טעמם עז, אולם הם בין הנבטים הכי בריאים שיש. ניתן לערבב אותם עם נבטים טעימים יותר וכך פחות להרגיש בטעם הדומיננטי. לימון עוזר להפיג את הטעם החריף. ההנבטה מחלישה את ריחם החזק.
הם מעודדים זיעה ובכך מנקים את נקבוביות העור – במחיר הריח החריף המתנדף מהגוף בזיעה…אבל זו הוכחה שהחילבה עובדת היטב בגוף. מנקה את התאים ואת מערכת הלימפה.
הם מורידים כורלסטרול, טובים לחולי סכרת מכיוון שהם שומרים על רמת סוכר נמוך בדם.

לנשים מניקות החילבה מגבירה משמעותית את הווצרות החלב תוך 24 שעות ואילך, אך מומלץ לנשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני האכילה בזמן ההיריון.
יש בהם מקור גדול של חלבון וכמות קטנה יותר של פחמימות בהשוואה לקטניות אחרות.
ערכים תזונתיים: מכילים אשלגן, סידן, אבץ ברזל, סלניום, מנגן, ומגנזיום, ניאצין, חומצה פולית, סיבים תזונתיים, חלבון.

הם מכילים את הוויטמינים הבאים:
 vitamins -A, C, B, D, E, H 
 

אלפלפא

Picture

 
זרעי אלפלפא (אספסת או תלתן) הם הנבטים הכי מוכרים. טעמם עדין וקריספי
זמן הנבטה 3 -7 ימים. לאחר כשבוע הם גדלים ויהיו ירוקים בקצה, אך כדי להגיע לשלב זה, צריך להחליף את המכסה בצלחת זכוכית כך שייכנס אור פנימה.

ערכים תזונתיים: מכילים הרבה חלבון, סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, אבץ, חומצות אמינו.

מכילים כמויות משמעותיות של איזופלבונים, שפירושו “אסטרוגנים צמחיים” המורידים את הכולסטרול הרע, ואף מקטינים את הסיכון לסרטן. נשים בהריון עדיף להן להתייעץ עם רופא לפני אכילה מוגברת של הנבטים.
כמו כן באלפפא יש את הוויטמינים ההכרחיים לקרישת הדם.
 בעת לקיחת תרופות לדילול דם מומלץ להתייעץ עם רופא מכיוון שהאלפפא כל כך יעילה כך שזה יכול להפריע או להגביר את ההשפעות של התרופה
לחצו כאן לפרטים נוספים.

הם מכילים את הוויטמינים הבאים:
vitamins -A, B, C, E, K
 

שעועית אזוקי

Picture

 
ממשפחת השעועית, כמו המאש. זמן השרייה של כ-10 שעות. זמן הנבטה 4-6 ימים. אם רוצים שהנבט יגדל כדוגמאת הנבטים הסיניים הארוכים, צריך לשים צלחת על הנבטים, כך שהיא תלחץ עליהם ולחכות כשבוע עד שהם יתארכו כרצוי.
ההבדל  של האזוקי מהמאש הוא בעיקר הצבע האדמדם המעשיר את העין.
ערכים תזונתיים: מכילים חלבון איכותי, הרבה חומצות אמינו, נוגדני חימצון, אנזימים, מינרלים כמו ברזל, מגנזיום, אשלגן, זרחן, סידן וניאצין.
אפשר לאכול אותם חיים, אחרי אידוי או בישול קצר
.


הם מכילים את הוויטמינים הבאים:
 vitamins - E, C, 12B, 3B, 2B, 1B, A
 

שעועית מאש

Picture

 
מאש הוא סוג של שעועית. זמן הנבטה כ- 4 ימים. אם רוצים שהנבט יגדל כדוגמאת הנבטים הסיניים הארוכים, צריך לשים צלחת על הנבטים, כך שהיא תלחץ עליהם ולחכות כשבוע עד שהם יתארכו כרצוי.
ערכים תזונתיים: מכילים חלבון איכותי, הרבה חומצות אמינו, נוגדני חימצון, אנזימים, מינרלים כמו ברזל, מגנזיום, אשלגן, זרחן וסידן.
אפשר לאכול אותם חיים, אחרי אידוי או בישול קצר.
הם מכילים את הוויטמינים הבאים:
 vitamins - E, C, 12B, 3B, 2B, 1B, A
 
 

חפורית הכנרית

בחפורית יש אנזים שמשמשים כתרופה טבעית לאיברים פנימיים כמו הכבד, הכליות והלבלב.
האינזים מסייע באופן משמעותי בהפחתת רמות הגלוקוז בדם ובמחלת הסוכרת.
 
לחפורית תכונות אנטיבקטריאליות, נוגדי חמצון וסיבים גבוהים ולכן הם מקלים על העיכול. בנוסף הם עוזרים להוריד כולסטרול.
הם מכילים כמות גדולה של חלבון כמו בשר, אבל עם חומצות אמינו יציבות שלא משאירים רעלים בגוף.
עשירים באשלגן יותר מבננה ובסידן יותר מכוס חלב דל שומן.
אידיאלי עבור יתר לחץ דם.
 
תרופה מצויינת להשמנה, בצקת, צלוליטס, בטן נפוחה.
תרופה יעילה בדלקת שלפוחית השתן משום שהם הורגים חיידקים הנמצאים בדרכי השתן.
 
להכנת משקה:
1. להשרות במים חצי כוס זרעים למשך לילה.
2. להנביט למשך יום.
3. לטחון בבלנד יחד עם חצי/כוס מים ולתוספות: חלב, פרי, דבש, חלב אורז, משקה שקדים/סויה/ קוקוס טבעי.
לשתות כוס משקה בבוקר על בטן ריקה ובערב לפני השינה. לבריאות!